Ontdek de omgeving van Putten - Tips voor een dagje uit

Putten, is uiteraard prachtig. Maar wil je iets verder weg om de omgeving en aangrenzende gemeentes van Putten te verkennen. Laat je dan door onderstaande tips inspireren.

Staverden, de kleinste stad ter wereld

Staverden is in 2012 uitgeroepen tot de kleinste stad van de Benelux en misschien zelfs wel de kleinste stad ter wereld. De Graaf van Gelre bouwde er een prachtig kasteel.Staverden werd een landgoed met behoud van Stadsrechten. Het landgoed met zijn afwisselende loof en naaldbossen, houtwallen en beekjes is een van de mooiste natuurgebieden van ons land. Bezoek Staverden. Maak een wandeling over het landgoed, bewonder het kasteel met de sublieme kasteeltuinen en maak kennis met de fameuze witte pauwen, Sluit af met een heerlijke versnapering bij de brasserie.

De fietsroute Staverdense pracht voert je langs dit prachtig cultuur erfgoed. De route is voor € 1,95 verkrijgbaar bij VVV Putten. Loop eens binnen of bestel hem via info@vvvputten.nl. Staverden valt onder de gemeente Ermelo.

Meer informatie van Ermelo

Harderwijk, Hanzestad op de Veluwe

Harderwijk heeft vele historische monumentale panden, pittoreske straatjes en een bruisende boulevard. Wil je de mooiste plekjes in de binnenstad ontdekken? Loop de Hanzewandelroute! Bekijk hier de routekaart met achtergrondinformatie.

De vele musea in Harderwijk zijn ook zeker een bezoekje waard zoals o.a. Het Marius van Dokkum Museum.

Nunspeet, uit de kunst

Nunspeet  was in het verleden een kunstenaarskolonie. Wil je meer weten over de kunstenaars die hier in 1890 - 1950 woonden? Bezoek dan het Noord Veluws Museum.

Bij het bezoekerscentrum start je een hele leuke kabouterwandeling met de kids.

Duik je liever in de geschiedenis? Breng dan een bezoekje aan het Verscholen Dorp in Vierhouten.

40-45 de spektakel musical, komt naar Barneveld!

De musical 40-45 is vanaf september 2024 in Barneveld te zien. Het aangrijpende verhaal van twee onafscheidelijke broers. Totdat de 2e wereldoorlog uitbreekt. Het nieuwe theater is voorzien van de modernste snufjes en mogelijkheden tot gigantische special effects. Boek nu alvast een ticket en combineer het met een overnachting in Putten en omgeving. Putten ligt op 15 km afstand van Barneveld. Reserveer hier je tickets ;https://40-45.nl/bestel/tickets?skipCategory=true.

.

Voor overnachtingen in Putten

Elburg, vestingstad op de Veluwe

Zodra je vestingstad Elburg betreedt waan je je in de middeleeuwen. Er valt verrassend veel te ontdekken rond de geschiedenis van deze Hanzestad. Niet alleen de visserij, maar ook de Elburgermusea. Bezoek o.a. de botttermuseumwerf De Hellege. Het museum en de houten botters in de haven ernaast houden de herinnering aan het Elburgs visserijverleden levend. Ontdek de geschiedenis van de Joodse families in verhalenmuseum Sjoel. Of verdiep je in de militaire geschiedenis bij het museum Korps Rijdende artillerie. Wandel door de stegen en straten van deze vestingstad en ervaar het gevoel onderdeel te zijn van dit authentieke verleden, Bezoek, bekijk en beleef de vele monumenten die Elburg rijk is. Plan een stadswandeling met gids bij de VVV of doe het zelf aan de hand van de Hanzestadswandeling Home - Hanzestories (veluwehanzestories.nl).